Helden op de weg kalken

Sportbedrijf Arnhem, gemeente Arnhem

Jaarlijks wordt er in juni, een week voor de Tour, om de rood-wit-blauwe shirtjes gestreden. Dit keer in en rond Arnhem. Eerst 9 keer de Posbank over en daarna nog 7 keer rondje Sonsbeek. De dag begon al vroeg op de markt met de Beloften, gevolgd door de Elite vrouwen en daarna de Elite mannen, tussendoor nog een dikke banden race, en finish op de Zijpendaalseweg.

Sportbedrijf Arnhem kwam met de vraag om het NK in Arnhem een eigen gezicht te geven middels een visuele identiteit. Voor het logo kozen we voor een relatie met het logo van citymarketing Arnhem. We namen elementen en kleuren over.

De beleving zit in de vormgeving. De voorpret voor de koers, de spanning van de helikopter die eraan komt, het teken dat de helden in aantocht zijn en de verering door hun namen vast te leggen op het asfalt. Met dikke kwasten het wegdek te lijf gaan. Dit gaf ons ook de vrijheid om de vrouwen en mannen te combineren in één sterk grafisch beeld.

Dit uitgewerkt in een huisstijl dat in advertenties, affiches, motion graphics, billboards, informatie torens, oranje fietsen en juryauto terugkwam.

In de finishstraat waren we ook live zelf actief met ons super interactieve kunstwerk (Super Scrabble) om de beelden vanuit de helikopter van onze prachtige stad te bekrachtigen met woorden van Arnhemse iconen als Sonsbeek, Eusebius, geel-zwart en mode.

Telkens als de helikopter weer in aantocht was draaiden wij nieuwe letters van een m2 naar boven om een nieuw Arnhems woorden te maken.