De verhalen van het Openluchtmuseum
Nederlands Openluchtmuseum
Het Nederlands Openluchtmuseum bestaat uit vele verhalen. Achter elke boerderij, elke muur, elke tegelwand, elke urinoir, elke stoof, elke streekdracht gaat een verhaal schuil. Verhalen van vroeger over nu. Deze verhalen zijn de inspiratie voor de nieuwe visuele identiteit/huisstijl. Wij hebben de verhalen teruggebracht tot de essentie: de vele patronen en iconen die het museum rijk is.
Het Openluchtmuseum ontvangt jaarlijks meer dan 500.000 bezoekers en behoort tot de populairste musea van het land. Het stimuleren van de dialoog tussen bezoekers en het delen van ervaringen onderscheidt het Nederlands Openluchtmuseum van veel andere musea.
Het museum bewaart verhalen van tradities, gebouwen, voorwerpen en gewassen die in relatie staan tot het dagelijks leven. Een verhaal kan op verschillende manieren worden verteld: door middel van een film, muziek, een boek, beeldverhaal, symbool of een motief. Wij kozen ervoor om alle grafische patronen, iconen en motieven uit gebouwen, streekdrachten en collectie-items te verzamelen. Deze grafische vertaling vormt de identiteit van het park.
Logo Openluchtmuseum
“Van concept naar uitvoering: het ging even soepel. Marcel, Bas en Jenny kwamen regelmatig op de fiets langs om rond te struinen, foto’s te maken, inzichten te krijgen. Een groot voordeel van werken met een lokale partij: de afstand is letterlijk kleiner.”
Carola van der Woude | Hoofd marketing en communicatie
De kleurrijke en veelzijdige rol van het museum komt terug in het kleurenpalet en de typografie: een moderne schreef variant met een klassiek randje versus een moderne geometrische, groteske letterfamilie.
Door stramienen te ontwikkelen kan de huisstijl zowel grafisch (in motieven) als met beeld (door fotografie, video) haar verhaal vertellen. De kleur, de diversiteit en de veelzijdige rol van het museum staat hierin altijd voorop.
Het resultaat is een dynamische, museale uitstraling met ruimte voor het vertellen van verhalen die het museum rijk is, in alle lagen – grafisch, beeld, video, animatie. De huisstijl is doorvertaald voor diverse media middels templates in Canva.
De nieuwe visuele identiteit straalt meer museum uit en sluit daardoor beter aan bij de invulling en de toekomst van het museum.