De snelle groei van technologie zorgt voor veel verandering binnen het ontwerpveld. Hierdoor past de manier van ontwerpen zich ook constant aan. Voor de ontwerper is het dus belangrijk om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen, trends en de nieuwe tools die beschikbaar zijn en komen. Veel van deze ontwikkelingen die enkele jaren geleden niet bestonden, vormen nu de boventoon van de markt.
Verandering van gereedschap
Waar een aantal jaar de tools van Adobe de basis waren, zie je nu tools als paddestoelen uit de grond schieten. Deze tools zijn vaak slimmer en beter dan huidige bestaande tools. Waar je vorig jaar nog niet van deze tool hebt gehoord, is het nu de meest gebruikte tool. Zo zag je bij UI design een aantal jaar geleden werd ontworpen in Photoshop, toen Sketch en Invision, en zie je nu dat Figma de markt domineert. Iedere tool weer met zijn eigen features en voordelen ten opzichte van de vorige versie. Dit zorgt ervoor dat je, wanneer je te lang blijft hangen in het gebruik van een tool, je de voordelen mist van nieuwe opkomende tools.
Low Code & No Code
Waar we een aantal jaar geleden zagen dat alle web en app applicaties vooral ontwikkeld werken door developers en coders, zie je nu dat iedereen die zich op het web kan bevinden de mogelijkheid heeft om een website, app of tool te ontwikkelen. Dit geeft de ontwerper ook weer een hoop mogelijkheden om digitale middelen te ontwikkelen zonder dat zij (volledig) afhankelijk zijn van developers. Ook op dit gebied komen er steeds meer tools tevoorschijn zoals Webflow, ReadyMag en Elementor. Een voordeel hiervan is dat de ontwerper zonder te codering wel dichter bij de realisatie kant staat en hier ook kennis van op doet. Dit zorgt voormeer aansluiting met developers.
AI als co-piloot, co creative, co-designer
Je zult ondertussen wel gehoord hebben van ChatGPT, DALL-E of andere AI tools. Waar de één positief is over de ontwikkelingen, is de andere meer sceptisch. AI heeft een enorme impact op diverse vakgebieden en dus ook voor ontwerpers. Wat ons betreft zal AI een grote en impact hebben in branding en ontwerp het algemeen voor 2023.
AI zorgt ervoor dat wij het creatieve proces kunnen versnellen en verbeteren zonder dat we bang hoeven te zijn dat het ons creatieve proces zal vervangen. Het kan ervoor zorgen van wij bepaalde handelingen veel efficiënter kunnen aanpassen om ons meer te richten op waar wij goed in zijn.
Zo kan AI ons helpen bij het checken van de code, beelden en patronen genereren of ons helpen bij teksten. Dit geeft ons de mogelijkheid om vrij makkelijk data te genereren om op verder te borduren en door te ontwikkelen in een snelheid waarin wij dat zelf niet kunnen.